diumenge, 5 de juny de 2011

Personal Branding

Fa uns dies em va arribar a través de la xarxa un article sobre Personal Branding. Em va semblar interessant i enllaçat amb aquell en vaig trobar un altre, el contingut dels quals va més enllà de l'entorn estrictament professional. Així que aquí en deixo un resum traduït –i lleugerament adaptat–. Per si pot interessar.

__

Personal Branding: l'hora del diàleg amb un mateix

Fa un temps vaig llegir la història d'una persona que, per un problema neuronal, era incapaç de discriminar converses. Així, quan entrava en qualsevol lloc amb gent que parlava, al seu cap es barrejaven totes les veus. En poques paraules, per tornar-se boig…
Últimament jo també començo a tenir aquesta mateixa sensació. Des del moment que connecto l'ordinador fins que m'en vaig al llit fent una última mirada al meu iPhone, em trobo inmers en una conversa contínua. Els moments de tranquil·litat, sense "soroll" de fons, són cada vegada més curts. Escolto i llegeixo a molta gent, però cada dia és més difícil escoltar les persones que realment haurien d'importar-me. I especialment una: jo mateix.
A "dospuntzerolàndia" cada dia és més difícil distingir la nostra pròpia Marca Personal. Encara que pensem que deixarem empremta en els demés, el més probable és que cada vegada siguem menys nosaltres, per no ofendre a ningú. De manera subtil però imparable, poc a poc ens anem convertint en la marca dels altres, una marca uniforme però simpàtica. I a mesura que augmenten els nostres "amics", anem deixant d'escoltar el més autèntic de tots. El que hem anat coneixent poc a poc, el que ens fa patir però també ens dóna "canya" quan cal. El que sempre estarà al nostre costat: nosaltres mateixos.
Això no vol dir que, ben dosificat, el 2.0 no tingui sentit. Però potser ha arribat el moment de tornar enrere, el moment del 0.0, el moment del diàleg amb nosaltres mateixos. El moment de conversar, cooperar i compartir bones estones amb la persona que millor coneixem. I després, ja tindrem temps per interactuar amb les del nostre voltant.
La Marca Personal es basa en la personalitat de qui la sustenta –el 0.0–. Només quan tinguem clar qui som, podrem sortir a defendre-ho. Si el nostre 0.0 és dèbil o influenciable, per manca de conversa honesta amb nosaltres mateixos, acabarem sucumbint al vendaval 2.0.
Ningú allà fora ens dirà que hem de fer, el que ens agrada o el que hem de buscar. Ningú millor que nosaltres ens identificarà allò en el que som bons i quins són els límits que no hem de sobrepassar. O no hauríem. Perquè en el moment que ho fem, llavors serem menys nosaltres i més el que els demés volen que siguem.
Així que, si volem tenir una Marca Personal potent, comencem per conversar seriosament amb el nostre principal follower. El que veiem quan ens posem davant del mirall.

__

El Branding és un procés. La Marca, el resultat

El Personal Branding és un procés, una sèrie de passos i etapes que es succeeixen. La Marca Personal és el resultat d'aquestes accions. I la clau és entendre bé aquesta diferència.
Tots tenim una Marca Personal perquè, encara que sigui de forma accidental o no planificada, tots realitzem accions que ens posicionen en la ment de qui ens envolta.
La qüestió és: s'ha de sortir a la tele, signar llibres o emplenar estadis per afirmar que hem tingut èxit en el nostre pla de posicionament de la nostra marca? Definitivament no.
El Personal Branding, com qualsevol altre procés, és un conjunt d'etapes que, a mesura que es van superant et van fent millor, però que no acaben mai. No es tracta de ser famós o ric –que també podria ser–, sinó d'actuar de manera premeditada per millorar cada dia, i, en conseqüència, augmentar el teu valor i la teva qualitat personal.
Qualsevol persona hauria de dissenyar el seu propi pla de posicionament. Des de desenvolupar nous hàbits positius a aprendre un idioma, des de posar en marxa un bloc a crear les seves targetes de visita, des de reflexionar sobre els seus valors i objectius vitals fins a trobar el mentor que l'acompanyi en el procés.
En definitiva, no es tracta de signar llibres, ser capaç de parlar davant d'un auditori ple de gent o guanyar-se la vida amb el que t'agrada. Aquesta és la conseqüència, el resultat lògic i natural –i molt satisfactori– d'haver dissenyat un pla de millora personal, però no és l'objectiu en si mateix. L'important no és el destí. L'important és el camí.
I, hi ha alguna alternativa? Doncs probablement deixar-se portar, deixar que siguin els demés els que dissenyin el nostre pla de posicionament. Però, sincerament, aquesta no és realment una alternativa, simplement és una merda.
Per tant, el Personal Branding –com el comercial– no està pensat només per a les grans empreses o els personatges "famosos". És un concepte que qualsevol persona o empresa hauria d'aplicar per molt reduït que sigui el seu mercat o audiència… o per molt poc atractiu que sigui al que es dedica.
La vida és massa llarga per "deixar-se morir". Per no tractar d'aprendre quelcom de nou i interessant cada dia. I el millor de tot és que ningú ha de dir-te el que has de fer o aprendre. Perquè has de ser tu qui dissenyi el teu propi projecte. Tot i que, això de començar a pensar per nosaltres mateixos, no només és difícil per manca de costum, es que, a més, acollona una mica.
Però la millor raó per intentar-ho hauria de ser també la més egoista. La raó per millorar cada dia i augmentar el valor que pots oferir als demés és que et sentiràs millor encara que et quedis lluny d'assolir el teu objectiu final. Perquè, a més, si l'assoleixes segurament és perquè vas ser poc ambiciós.

__

Si voleu llegir els articles originals:
Personal Branding y Marketing 0.0: La hora del diálogo con uno mismo
El Branding es un proceso. La Marca, el resultado

2 comentaris:

  1. Jaume,

    Moltes gràcies per la traducció!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu Xevi.
      A part d'una questió personal, el fet de traduir els textos també és una manera d'entrar-hi una mica més a fons, no?

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...